Resumé 26 mars 2021
Christian Bönnelyche och Pelle Hasselgren
10 goda råd om marknad och försäljning
Pelle Hasselgren från Brand Solutions och Christian Bönnelyche från Consumer Minds gav oss 10 praktiska och hyfsat enkla råd som handlade om marknadsföring och försäljning. De gav oss också en positiv vitamininjektion och ny energi när många av oss tyvärr fortfarande känner en viss förlamning av pandemin.
Information från arrangörerna
Först inledde Frukostakademins partners med lite aktuell information:
Kristin Jörnsved från Värmdö kommun påminde om kommunens samlingssida www.varmdo.se/foretag – här finns bland annat samlad information för företagare med anledning av Coronapandemin.
Anders Börjesson från Nacka kommun informerade om två kommande aktiviteter. 21/4 genomförs ett seminarium kring trygghet & säkerhet och den 6/5 är det dags för del 2 av upphandlingsskolan. Mer info finns på www.nacka.se/foretag
Företagarnas Milla Ottosson Sippola berättade att de tackat av Amanda Thunberg som ordförande och välkomnar in en ny styrelseledamot Ann Bertling. Resten av styrelsen sitter kvar och fokus för året är Hållbart företagande. Hon uppmanade även till att prata och diskutera med styrelsen i deras olika kanaler, fram tills vi kan ses igen.
Föreläsning
Pelle Hasselgren & Christan Bönnelyche – 10 goda råd
Här kommer i korthet deras 10 goda råd:
RÅD 1: Om man inte gjort det redan eller för att påminna sig…skriv ner NYTTAN med ditt erbjudande och komplettera med en VISION. Oavsett om man har detta eller inte så är det dags att påminna sig hur viktiga dessa faktorer är.
RÅD 2: Tänk lite större än vad man kanske egentligen inte är… Det är dags att boosta sitt SJÄLVFÖRTROENDE. Det är mycket viktigt och här kan man hjälpas åt.
RÅD 3: Tänk efter, hur ser min marknad ut? Är det en ny marknad som vi agerar på eller är det en mogen marknad. Är så fallet så måste vi se över och analysera konkurrensläget och med det som utgångspunkt försöka skapa EN NY POSITION.
RÅD 4: Mazlows behovstrappa hjälper oss att se om det är möjligt att inta en ny position, eller är det så att vi kan ta ett steg till uppåt. Är det möjligt att vårt erbjudande kan kopplas till nån form av SJÄLVFÖRVERKLIGANDE och i så fall vad handlar det om i så fall?
RÅD 5: Med utgångspunkt från tidigare punkter så kan det vara dags att skapa en ny ENERGIFYLLD KOMMUNIKATION, men det gör vi inte om vi inte gjort vår hemläxa innan.
RÅD 6: Dags att fokusera på försäljningen och vad kan då vara ett sätt att få igång en bra kundrelation… Jo, ge bort något VÄRDEFULLT som du hoppas att kunden kan uppskatta. Det behöver inte kosta så mycket med gesten i sig kan vara mycket värdefull för fortsättningen.
RÅD 7: Använd nu ditt ökade självförtroende och försök hitta någon med AUKTORITET som stödjer ditt säljarbete. Det kan vara någon internt eller varför inte någon extern samarbetspartner eller kund.
RÅD 8: Glöm inte bort att använda de TRADITIONELLA SÄLJKANALERNA framförallt när det gäller de erbjudanden som är s k ”storsäljare”. I många fall rusar man på och tror att nya ska göra underverk.
RÅD 9: MEN i dagens marknadsföringssamhälle så måste man hitta nya säljkanaler i form SOME (Sociala Medier). Analysera BEHOVET noga och utgå från den nytta som är identifierad. Först därefter väljer du en ny kanal som passar just dina erbjudanden.
RÅD 10: Till sist… Har du möjlighet att låta den ”fysiska upplevelsen” driva säljarbetet. I dagsläget så blir UPPLEVELSEN en stor och viktig del med koppling till Mazlows sista trappsteg. Vad krävs för att våra kunder ska uppleva något riktigt annorlunda och viktigt. Försök hitta nån unik upplevelse.
I den avslutande frågestunden fick Pelle frågan vilka de 2 viktigaste råden är enligt honom. Hans svar handlade om att många faller i fällan att vilja skapa nya behov. Det behövs dock inte. Analysera noga vilket behov hos kunden vill du tillfredsställa? Det räcker.
Christian fick samma fråga och hans svar blev att se till att anställa en ”Customer Experience & Product User experience manager digital and physical” och att bli kund hos sig själv. Det lär man sig mycket av.
Med de orden så tackade Pelle och Christian (”Bönan”) och övriga som var på plats i Nacka Stadshus denna morgon och hoppas att ni fått möjlighet att inspireras och att nu vågar testa något eller några av de idéer som framkom under presentationen.
Vi ska försöka ha ytterligare en träff under våren. Boka in 27 maj så återkommer vi med mera information .
Lycka till i ert företagande önskar vännerna från Frukostakademin.