Resumé 22 maj 2023
Sara Wimmercranz
Så vänder du fördomar till fördelar
Vårens andra Frukostakademi hölls på Elite Hotel Marina Tower, Saltsjöqvarn. Hotelldirektör Johan Sund hälsade välkommen och bjöd på fin frukost innan det var dags att ta plats i Gyllene salen. Det var god uppslutning och såväl nya som bekanta ansikten bland de 150 gästerna.
Scenprogrammet inleddes med
Information från arrangörerna
Nacka kommun: Mathias Forsberg, näringslivschef, i berättade att det pågår planering för hösten med bland annat företagsbesök, frukostmöten och dialogmöten. Har du inspel om innehåll eller vill veta mer, skriv till naringsliv@nacka.se. Prenumerera också gärna på vårt nyhetsbrev så får du inbjudningar och annat spännande innehåll. Läs mer här.
Värmdö kommun: Emma Sundberg, näringslivsutvecklare, berättade om Värmdös företagarträff den 31 maj. Då bjuds det på lunch för byggbranschen hos Bygg-Ole i Mölnvik. Näringslivet knackar på är ett nytt koncept som kommunen arrangerar, med premiär den 24 maj hos Villeroy & Boch. Idén är att företag bjuder in andra verksamma inom samma område för att träffas och samtala kring gemensamma möjligheter och utmaningar. Den 19 juni har det nyinrättade näringslivsrådet sin första träff.
Företagarna Nacka Värmdö: Carl Johan Eiderbrant, styrelseledamot, uppmanade alla att nominera till Årets Företagare i båda våra kommuner. Det görs via denna länk.
Utmärkelsen ges till en företagare som visat prov på att vara extra kreativ och företagsam och som fungerar som en inspirationskälla och förebild för andra företagare. Välkomna att fika med Företagarna på Munken, Djurö varje tisdagsmorgon 7.30-9.00. Du betalar ditt eget fika och ingen anmälan behövs.
Skuru IK Handboll: Jonas Johansson, ordförande, tackade Frukostakademiens avgående projektledare Claes Hydén för ett långt och bra samarbete. Claes Hydén har varit projektledare 2017 – 2022 och gjort stora insatser för att bygga upp verksamheten och dessutom lotsa oss genom pandemin.
Därefter tog morgonens gäst Sara Wimmercranz plats på scen för att bli intervjuad av Frukostakademiens programledare Lisa Tallroth. Morgonens rubrik ”Så vänder du fördomar till fördelar” är också affärsidén bakom Saras och medgrundarens Susanne Najafis riskkapitalbolag Backing Minds. För att förstå hur Sara Wimmercranz kommit att bli inte bara entreprenör, utan också en av Sveriges mäktigaste techinvesterare (utnämning av Dagens Industri!) och drake i SVTs Draknäste började samtalet med de tre viktiga steg som tagit henne hit.
Först, uppväxten i Älmhult där Ingvar Kamprad blev en tidig inspirationskälla – även för små flickor! ”Kamprad lärde mig tidigt att sätta kunden i centrum. Det finns inget viktigare än att förstå sin kund”, sammanfattar Sara. Men, hon konstaterar också att Ikea, precis som alla retailföretag nu måste tänka om för att anpassa sin produktion och affär till kundens krav och förväntningar på hållbarhet.
Nästa viktiga steg togs 2010, när Sara och tre kollegor från e-handelsbranschen startade Footway, en skohandel på nätet. Det är nu Sara för första gången bygger bolag, skalar upp och så småningom tjänar de pengar hon idag använder till investeringar. Förklaringen till succén var just ledningens absoluta fokus på kundnöjdhet, och att de snabbt förstod hur de kunde använda all den data om kundens beteende de nya e-handelsplattformerna erbjöd.
Den tredje pusselbiten faller på plats när Sara Wimmercranz och hennes blivande kollega Susanne Najafi börjar granska var svenska investeringar hamnar och konstaterar en orimlig snedfördelning. ”I stort sett alla investeringar är kopplade till män i Stockholms innerstad. Vi tänkte att om alla andra springer åt ett håll, då ska vi springa åt det andra. Investeringar kan inte bara baseras på ditt nätverk. Vi vill hellre kolla siffrorna och göra analysen”, förklarar Sara.
Sara går i gång på idéer som löser verkliga problem, säger hon och exemplifierar med några av Backing Minds bolag som sysslar med techbaserad hälsovård, hållbarhet och breddat tillgängliggörande oberoende av tex språk. Men det är klart att det uppstår konflikter mellan värderingar och affärsmöjligheter, inte minst när man som Sara vill navigera inom tech och AI.
Några andra ämnen som berördes, också med frågor från publiken, var
Tv-serien Draknästet (ny säsong börjar i september)”Nej vi får ingen förhandsinfo om deltagarna” ”Men ja, vi får mer tid än vad som syns på tv för att läsa in oss på det pitchande bolaget, 40 minuter!” ”Ja, jag blir igenkänd på stan, folk är väldigt artiga och diskreta, men många vill ju pitcha förstås.”
Hemkommunen Nacka ”För första gången utanför Småland känner jag mig hemma!” ”Jag skulle gärna bidra till att profilera Nacka mer för företagare.” ”Vi behöver sätta mer press på våra lokalpolitiker. Vi kan inte låta viktiga frågor hanteras enbart av tjänstemän” säger Sara och exemplifierar med en fråga som väckt hennes stora engagemang: nedläggningen av Saltängens skola.
Lågkonjunkturen ”Fler investerare kommer att vilja se snabbare avkastning”
Framtidens marknadsföring ”Jag tror att vi kommer att behöva ställa högre krav på influencers framöver.”
Det var många i publiken som ville ställa frågor, och efteråt passa på att få några affärsråd av Sara Wimmercranz.
Avslutningsvis fick också nytillkomna företagare i publiken tillfälle att presentera sig och sin verksamhet.
Save the Date
Glad sommar önskar vännerna på Frukostakademien!