Möten med Frukostakademin under 2010:
- 25 november 2010, Jan Axelsson
- 26 oktober 2010, Per Schlingmann (M)
- 21 september 2010, Jan Broman (Fotografiska)
- 25 maj 2010, Mats Gabrielsson
- 27 april 2010, Bicky Chakraborty
- 23 mars 2010, Olle Carlsson
- 28 januari 2010, Gunther Mårder (Aktiespararna)
21 september 2010 – Jan Broman (Fotografiska)
Bildskön visning av Fotografiska. Tisdagen den 21 september startade höstens träffar i Frukostakademin. Det var de två Nackabröderna Jan och Per Bromans skapelse Fotografiska museet som fick besök av ett 150-tal företagare från Nacka och Värmdö. Värden Erik Zachrison började mötet med att presentera Skuru Handbolls nye tränare Leif Wirdfors och ungdomsspelaren Carin Strömberg. Carin deltog för Sverige i sommar under handbolls-VM för juniorer där hon utsågs till turneringens mest värdefulla spelare. Båda fick en varm applåd av besökarna och ett ”lycka till” inför årets säsong.
”Kulturen måste kunna tjäna pengar av egen kraft”. Jan Broman, initiativtagare och grundare av Fotografiska museet berättade om tillblivelsen och idén bakom Stockholms nyaste museum i Stora Tullhuset i Stadsgården, ritat av Ferdinand Boberg vid sekelskiftet 1900. Museet drivs helt kommersiellt utan bidrag. Affärsidén är enkel; att locka så många besökare som möjligt. Det vill man göra genom att sätta besökarna i fokus med utställningar som vänder sig mot allmänheten och inte mot experterna. Det kräver att man kan visa upp minst en världsstjärna om året, tar fram utställningar som lockar alla grupper av besökare och har korta ställtider mellan utställningarna. – Man måste vara galen och inte lyssna på andra för att lyckas med det, men vi anser att kulturen måste kunna tjäna in pengar av egen kraft, sade Jan Broman.
26 oktober 2010 – Per Schlingmann (M)
”I en valrörelse ska man tala om vad man vill göra. Inte vad man gjort.” Den 26 oktober gästade moderaternas förre partisekreterare och idag statsministerns högra hand i framtida kommunikationsfrågor Per Schlingmann Frukostakademin. Mötet ägde rum på SF Bio i Sickla och inför uppåt 130 företagare i Nacka och Värmdö samtalade han med moderatorn Carl Fridh om valstrategi och överväganden som man gjort under valkampanjen. Här några exempel;
- Det förra valet handlade om jobblinjen. Årets val handlade om ekonomi bortsett från sista veckan som handlade om vilket block som kunde bilda en majoritetsregering.
- Sjukförsäkringsfrågan trodde inte Schlingmann har fått några större konsekvenser för moderaterna, som ökat ju efter valet i opinionsmätningarna.
- Att vinna ett val beror på om man kan sätta den politiska agendan. Tidigare socialdemokratiska partiledare har varit mycket skickliga på det. De två senaste valen har moderaterna kunnat göra det. Och därmed vinna två val.
- För att nå väljarna kan man inte tala om vad man gjort utan om vad man vill göra. Det är konsten.
- För företagarna är det viktigaste att svensk ekonomi är stabil. Något mer konkret svar gav han inte på en direkt fråga vad man vill göra för företagare.
- Han ansåg att taktikröstning mest var en medial tes. Människor röstar utifrån ideologisk uppfattning, av ekonomiska skäl, på den person som upplevs som mest trovärdig. Några kan också vilja taktiskt rädda ett parti. Men i grunden är det alltid varje individs val.
- Han ville inte se Sverigedemokraterna som ett vågmästarparti. De är ett åttonde parti i riksdagen som tillhör oppositionen.
- Två händelser var viktiga för valkampen. Hösten 2009 när de rödgröna bildades dvs när socialdemokraterna, Miljöpartiet och Västerpartiet startade sitt samarbete med v. Det andra den 3 maj då den gemensamma rödgröna valmanifestet lades fram. De visade på skillnaden mellan bidragslinjen och jobblinjen.